16 June 2009

MASALAH YANG DIHADAPI OLEH ORANG ASLI DI JERAM PADANG





Saya bersama Halim-Ketua AMK Negeri Sembilan, Rahman-YDP PAS Jempol telah melawat ke 3 kampung orang asli di Jeram Padang. Daripada lawatan kita, kita dapat melihat dengan mata diri sendiri betapa susahnya kehidupan orang asli. Selain itu, mereka telah dilupa dan dipinggir oleh Kerajaan Barisan Natioanl. Menurut Batin Kampung Sg. Raya, mereka hanya dapat jumpa wakil rakyat BN ketika pilihanraya. Selama 27 tahun, mereka hanya dapat satu jalan sepanjang 600m dan satu balai raya daripada pihak kerajaan.

Saya telah bertulis secara rasmi kepada Menteri Besar Negeri Sembilan. Kandungan surat tersebut adalah seperti berikut:-

12 Jun 2009


YAB Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Bin Hj Hassan

Menteri Besar Negeri Sembilan

Pejabat Menteri Besar

Tingkat 5, Blok B, Wisma Negeri

70503 Seremban

Negeri Sembilan Darul Khusus

Yang Amat Berhormat,

MASALAH YANG DIHADAPI OLEH ORANG ASLI DI JERAM PADANG

Dengan segala hormatnya perkara di atas dirujuk.

2. Saya telah melawat beberapa kampung orang asli di Jeram Padang pada 11 Jun 2009. Penduduk di kampung orang asli telah mengadu bahawa kampung mereka tidak mendapat peruntukan dan bantuan yang mengcukupi daripada pihak kerajaan.

3. Masalah yang dihadapi oleh penduduk kampung orang asli adalah seperti berikut:

Bil

Kampung

Masalah

1

Kg Sungai Raya

  • Tiada kemudahan bekalan air, elektrik, keadaan jalan yang sempurna.

2

Kg Temarom

  • Tiada kemudahan bekalan air, elektrik, tiada jalan yang sempurna.

  • Penduduk ingin memohon kepada pihak kerajaan supaya membina satu jambatan untuk menyambungkan Kg Temarom dan Kg Temengalan.

3

Kg Temengalan

  • Quality bekalan air tidak memuaskan

  • Penduduk ingin memohon kepada pihak kerajaan supaya membina satu jambatan untuk menyambungkan Kg Temarom dan Kg Temengalan.

4. Saya mengharapkan Yang Amat Berhormat dapat mengambil tindkan yang sewajarnya terhadap masalah yang dihadapi oleh kampung orang asli yang tersebut di atas. Segala kerjasama, perhatian, perihatin serta tindakan daripada Yang Amat Berhormat amatlah dihargai.dan didahulukan dengan ribuan terima kasih.

Sekian.

“BERKHIDMAT UNTUK RAKYAT”


TEO KOK SEONG

ADUN Kawasan BAHAU